مدارحسن
امامان اهل بیت (ع) و سیر در امنیت

عنوان مقاله:

امامان اهل بیت علیهم السلام و سیر در امنیت

 امین فتحی

استاد حوزه و عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی

 

نکاتی از آیه 18 سوره شریفه سبا

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

«و جعلنا بینهم و بین القری التی بارکنا فیها قُریً ظاهرةً و قدرنا فیها‌السیر سیروا فیها لیالی و ایاماً امنین»(سباء/18)

مَثَلی از آرمان‌شهر

یک شهر پاک و پاکیزه‌ای در نظر بگیرید با شهروندانی پرهیزکار که رحمت خدا از زمین و آسمان بر آن‌ها نازل می‌شود، در آن شهر نه از کمبودها خبری است و نه از مشکلات و نه از رنج و بیماری‌ها، یک آرمان شهری با دو باغ طلائی و نقره‌ای. این فراوانی نعمت نتیجة تقوا و به عبارت دقیق‌تر حضور ولایت‌ است، ولایت قرار گرفتن در جاذبه‌های ربوبی است، و در سطح نازل و پایین یعنی ما که نمی‌توانستیم خدا و محبت خدا را درک کنیم، به محبت و درک بندگان خدا و به رهیافتگان بارگاه ربوبی، مأمور شده‌ایم. ولایت یعنی دل سپردن به «ولی» که او اسم خدا، روی خدا و درِ خداست. در هر جامعه‌ای ولایت به این معنی حضور داشته است از چنین نعمت و آبادانی بهره‌مند بوده است. 

...
ادامه مطلب

پيام هاي ديگران()     link     ۱۳۸۸/۱٠/٢٩ - منیره بایرامی فرجود

مقدمه ای بر رشد

مقدمه ای بر رشد

 امین فتحی

استاد حوزه و عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی

üپیاده شده از سلسله مباحث جلسات اخلاق و تفسیر کانون قرآن و عترت

 

 بسم الله الرحمن الرحیم

کمال؛ مهمترین بحث آرمانی انسان

 مهمترین  بحث آرمانی که برای انسان مطرح است کمال است. در قرآن برای کمال انسان لفظ رشد آمده است. چون کمالی که ما در دنیا می‌شناسیم کمال لایق، همراه با رشد و در نتیجه رشد است. بنابراین رشد نباشد کمالی مطرح نیست. مثالی از کمال در قالب رشد؛ همین رشد گیاهان و درختان است که کمال دانه را می‌رساند. تعبیر صریح قرآن است که کتاب رشد ما قرآن است. در هر فرآیندی زمینه لازم است هرچند که موانعی هم دارد. یک موضوع نسبی در مراحل مختلف زندگی انسان همین رشد است (غیر از رشد جسمی)، و هر کس در هر موقعیت باید رشد خود را داشته باشد. همچون رشد تحصیلی دانشجو در دوران دانشجویی، رشد کارمند در دوران کاری خود، رشد استاد در دوران تدریس و . . .

...
ادامه مطلب

پيام هاي ديگران()     link     ۱۳۸۸/۱٠/٢۸ - منیره بایرامی فرجود

جلوه های حق و حق جویی

 جلوه های حق و حق جویی 

 امین فتحی

مدرس حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی

    متن حاضر پیاده شده مستقیم از فرمایشات استاد ارجمند در جلسات هفتگی اخلاق و تفسیر در کانون قرآن و عترت دانشگاه محقق اردبیلی است که بدون تغییر تقدیم حضور علاقمندان می­گردد. کاستی­هایش را در زمینه عدم ویرایش صحیح و حالت گفتاری و مستند سازی به دیده اغماض بنگرید.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:

جهت آشنایی با مقام و جایگاه ائمه موضوع قبله‌شناسی و نمادهای حقیقت را مطرح می‌کنیم:

ارزش انسان به عنوان موجود صاحب‌ اختیار به داشتن هدف است. خداوند انسان را آفرید و از او پیمان گرفت، «این پیمان گرفتن او هم به خاطر خود انسان و به نفع او  بود» که به آن پیمان فطری یا فطرت توحیدی می‌گوئیم. اما وقتی که انسان به عالم طبیعت به عنوان ناس قدم می‌گذارد

(یعنی کسی که گذشته‌ی خود را فراموش کرده) خدا باز با اسم هادی و ناصر جلوه‌گری می‌کند برای هدایت و نصرت انسان. در مسیر این هدایت برای انسان فراموشکار، یک نماد و سنبلی قرار می‌دهد تا هدف را گم نکند. معتقدیم که اگربر فرض انسان دچار این نسیان نمی‌شد و آن فطرت خود را به صورت سالم داشت نیازی به این مسائل نبود، نیازی به راهنما هم نبود.

...
ادامه مطلب

پيام هاي ديگران()     link     ۱۳۸۸/۱٠/٢۸ - منیره بایرامی فرجود

مدارحسن

ای روی ماه منظر تو نوبهار حسن       خال و خط تو مرکز حسن و مدار حسن
در چشم پرخمار تو پنهان فسون سحر       در زلف بی‌قرار تو پیدا قرار حسن
ماهی نتافت همچو تو از برج نیکویی       سروی نخاست چون قدت از جویبار حسن
خرم شد از ملاحت تو عهد دلبری       فرخ شد از لطافت تو روزگار حسن
از دام زلف و دانه خال تو در جهان       یک مرغ دل نماند نگشته شکار حسن
دایم به لطف دایه طبع از میان جان       می‌پرورد به ناز تو را در کنار حسن
گرد لبت بنفشه از آن تازه و تر است       کب حیات می‌خورد از جویبار حسن
حافظ طمع برید که بیند نظیر تو       دیار نیست جز رخت اندر دیار حسن
...

پيام هاي ديگران()     link     ۱۳۸۸/۱٠/٢٧ - منیره بایرامی فرجود